onsdag 21 november 2012

Foto ~ kurser, böcker och dataprogram

Ja det här kommer handla om foto och kurser som titeln avslöjar och just nu går jag i väntans tider på att få intagningsbesked, men som vanligt kommer det säkerligen alldeles inpå kursstart.

Vadå kursstart kanske ni tänker nu men det är så att jag har sökt tre kurser på två olika högskolor/universitet, Jönköping och Umeå. Jag hoppas komma in på alla tre kurserna men det kanske är att hoppas på lite för mycket. Men hallå du jobbar väl? Ja det gör jag men jag har tänkt läsa på fritiden, den lilla fritid man har vill säga. Alla tre kurser går på distans och det är inga fysiska träffar tack och lov med tanke på hur långt det är till både Umeå och Jönköping härifrån.

Kurserna jag sökt och väntar intagningsbesked på är:
Fotografi - Visuell kommunikation, 7.5 hp, Högskolan i Jönköping
Digital bildbehandling, 7.5 hp, Högskolan i Jönköping
Digital fotografering och bildbehandling, 7.5 hp, Umeå Universitet

Jag måste säga att när jag var in och kollade på vilken litteratur som kommer att behövas så blev jag glatt överraskad av att det inte är göörmycket böcker som måste inhandlas, det var ungefär 2-3 böcker per kurs. Fast även om böckerna inte var hutlöst dyra per styck så är det, om jag kommer in på alla tre, uppemot 9-10 böcker som ska inhandlas och det blir ju tillsammans en liten ansenlig summa. Hmmm undrars vad älsklingen kommer tycka om det egentligen ;)

Det som däremot kommer bli lite knivigare och dyrare är programet. Jag måste nu ta tag i och uppdatera mig vad gäller mitt bildbehandlingsprogram och lämna det gamla bakom mig och bli lite modern. Jag ska lämna det gamla trygga Photoshop 6.0 och försöka få tag på Photoshop CS5 och Lightroom 4. Men herregud sitter du med 6.0???? Ja jag gör ju det, det har funkat bra hittills med de kunskaper jag har och det har inte funnits behov av att byta förrän nu när jag känner att det är dags att utvecklas och bli mer avancerad. Ett problem som jag dock upptäckt är att numera är även CS5 gammalt och inte så lätt att få tag på men det är det program som de verkar använda i kurserna så det är bara att sätta igång och jaga. Han ni ett ni vill bli av med kanske?

Nåja, det blir som det blir, bara att gilla läget för jag SKA läsa dessa fotokurser och om jag inte kommer in på alla nu så får jag väl söka den/de jag inte kom in på nästa termin då. Jag vill verkligen utveckla mitt fotograferande och jag gillar att studera och hämta in ny kunskap, det är avkopplande.

Nej nu får det vara nog för denna gång så
SeeYaa!!! //Katta

PS. Jakten på häst gick bra till slut och vi har numera 3 hästar. Följ oss gärna på: shibasaxhyttan.blogg.se och stallrisgarden.blogg.se DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar