måndag 3 december 2012

Trött på förkylning

Jag är så trött på att hosta och hacka!

Jag och en kollega konstaterade idag när vi åkte hem från avdelningsmötet att vi nu varit hostiga och hackiga i 10 veckor. Jag hostar så jag nästan svimmar av, det liksom bara susar och jorden gungar när jag får en hostattack och jag måste sätta mig ner, på golvet eller en stol eller vad som finns närmast när allt snurrar iväg. Det har då alltså gått så lång tid och inte gett sig och nu är jag så trött på det.

Var till läkare förra veckan och det var ingen rolig upplevelse för en som har fobi för läkare och sjukhus och allt som hör därtill.

Hela besöket blev för mig en otäck upplevelse där jag helt plötsligt var tillbaka till att inte klara av att lyssna, ta in och förstå det läkaren säger och samtidigt svara på frågor som ställs. USCH flera år tillbaka i utvecklingen kändes det som. Jag mådde dåligt innan men under besöket blev det värre. 

Alltså för en som mig är det verkligen otäckt när läkaren frågar mig vilka prover jag vill att de ska ta och senare frågar vad jag vill ha för medicin. Halåååå det är ju inte jag som är läkare jag vill bara bli frisk. Jag var så upprörd och hade så svårt för att höra vad han sa, inte bara av min fobi utan för att han var väldigt otydlig i sitt tal, så jag bara svamlade när han pratade om astma, jag bara svarade 
- Jag är förkyld och hostar och har tungt att andas. Jag vill bli frisk nu, det är inte astma
och det jag tror, nu i efterhand, är att han frågade om jag hade astma och det har jag ju, det var ju därför jag fick lov att sluta röka för 20+ år sedan ~ sluta röka eller sluta leva var valet då och jag valde att leva.

Nåja, jag fick både stark hostmedicin, antibiotika och betapredtabletter men inte har jag då blivit frisk än inte och hostar gör jag fast jag tar hostmedicin. Det enda som varit lite bättre är att det varit lite lättare att andas en stund efter att jag tagit betapredden men sen har det blivit lika jobbigt igen.

Nej fy sjutton för det här hostandet och eländet och nu även mitt rackarns gnäll. Det finns de som har det värre även om det inte känns så just nu. Det måste ju ge sig till slut eller så får jag söka läkare igen och då min egen läkare och inte någon otäck ersättare.

Tills nästa gång jag orkar ut och skriva eller gnälla. SeYaa!!! //Katta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar