tisdag 8 januari 2013

Så är man igång och jobbar igen...

Jaha så var semestern slut för denna gång och man är åter igång och jobbar.

Igår var det jobbigt, första dagen och stängning, vilken lång dag det kändes som och hjälp va bortkommen jag kände mig. Komma in i alla rutiner och alla höga ljud och luften och miljön igen, herrejisstanes va det tog på orken :)

Men idag var det öppning och med våra nya öppningsrutiner så blev det jättelugnt och alldeles lagom start för första öppningen efter semestern.

Men vad jobbig natten var med vetskap att man skulle upp tidigt, somnade inte förrän efter midnatt och var vaken igen strax efter 1 med krypvärk eller RestLesslegS som det så fint heter på läkarspråk. Som om inte RLS var nog så bråkade jag med lillkatten också som envisas med att ligga uppe på mina ben fast jag skakar ner henne, min RLS blir ju inte bättre av hennes värme precis. Och precis som vanligt när man vet att man ska upp "snart" så kan man banne mig inte somna om ordentligt, inatt har jag haft en ABBA-låt från Mamma Mia filmen i helgen ringande i huvudet och precis som vanligt kommer man f-n inte ihåg hela texten heller så man ligger och blir halvt knäpp för att få bort skiten ur huvet samtidigt som man försöker komma på resten av den eländiga texten.


Det är dock härligt att åter vara på jobbet och få uppleva barnens glädje över att vara tillbaka med kompisarna och oss "fröknar", det är en så härlig känsla när man kliver in och barnen glatt skriker ens namn och kommer och kramar om en, det är då man känner att man har världens bästa jobb :)

Idag kom "mina" barn igång med ett av sina projekt igen, bilverkstaden. Jag fångade ögonblicket att introducera att de ska få fota själva i projekten med kameran, ta kort på det de vill och tycker är intressant eller bara vill ta kort på. De var ovana men blev jätteglada och stolta över att få ta kort. Vi försöker dokumentera så mycket som möjligt av vad som sker med projekten både med bilder och genom att skriva ner vad de gör och säger.

Bilverkstadsprojektet handlar om att de lagar en bil som är på verkstaden. "Bilen" är ett gammalt rumsbord (donerat från föräldrar) som barnen ligger under och lagar, för att dokumentera måste således pedagogen om den vill ta kort även den ner på golvnivå och idag hände det så mycket så jag låg raklång på golvet och tog några bilder på deras mekande. De kom igång med så många intressanta diskussioner och jag hade inte blocket med mig så jag högg ett ritpapper och en ritpenna (grövre varianten) och skrev så hujedamej, det var nog så pennan nästan glödde men vad lärorikt det var/är att få ta del av deras diskussioer sinsemellan. En förälder som lämnade barn ropade skrattande till mig och frågade om jag hade det skönt på golvet och jag var så inne i att lyssna på barnen att jag skvatt till och såg nog helt väck ut när jag tittade upp, men det bjuder jag gladeligen på =O)

En sak som var extra rolig i detta projekt idag var att efter att de lite "större" barnen lämnat bilverkstaden och gått och lekt på andra håll så kom en av de "mindre" och hämtade mig med orden "jag skruvar också", i handen hade han en liten skruvmejsel. Han ledde mig till bilverkstaden och sa återigen "jag skruvar med" jag frågade "vill du att jag ska ta med kameran?" och han svarade "ja! jag skruvar också" han satte sig under "bilen" och skruvade, vände sig och kollade om jag hade kameran och sa sen "titta nu skruvar jag också", jag fotade och frågade om det gick bra och han sa "ja nu är jag klar" sen reste han sig och gick in i en annan lek. Gud vad roligt det var att se att detta projekt smittat av sig på den här lille killen, han ville också få vara med på bild i samma sammanhang som de andra barnen nyss varit. Vilken härlig smitta!!! =O)

och innan någon regerar på att det står kille i texten ovan så kan jag meddela att i detta projekt ingår även en av våra flickor så det är inte bara killar, det är intresset som styr deltagandet inte könet!

Nej nu får det räcka med skrivandet för denna gång så...
SeYaa!!! //Katta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar