måndag 15 april 2013

VAB och magnetröntgen

Jobba inte fulldag idag utan VAB-ade halva dagen tack vare att dottern började sent idag, hon var hemma med sonen som inte är frisk ännu tills jag kom hem. Ringde vårdcentralen idag då han haft hög feber, haft tungt att andas, hostat eländigt och haft ont i halsen sedan torsdag förra veckan, vi fick komma in och träffa en läkare som kollade hals, syresättning och puls, snabbsänka och lyssnade på lungorna. Efter all undersökning så talade läkaren om att det inte var bakteriellt så det skrevs inte ut någon antibiotika, hon hörde att det lät slemmigt i lungorna men inte så att det var fara för lunginflammation. Han fick stark hostmedicin med tröttande effekt så han kan slappna av och sova på nätterna, han fick även Ventoline som ska hjälpa till och vidga luftrören om han får tungt att andas igen, han ska även vara hemma resten av veckan för han räknas som smittande, "hmm" sa jag "och jag som jobbar på en förskola med små barn" då skrattade hon lite och sa att det inte var helt säkert men de chansar inte utan  HAN räknas som smittande. Så då får jag ta för givet att hon menade att min son var smittande men att inte jag är det. Hmm känns lite skumt men okej det underlättar ju lite i alla fall, jag kommer dock att VAB:a onsdag och torsdag för då kan inte min gubbe vara hemma.

I morgon jobbar jag halvdag, inte för att VAB:a utan för att jag ska till Falun för att göra magnetröntgen på min vänstra hand/handled, en arbetsskada som i dagsläget är ett år och två månader gammal. Hoppas det blir klart vad som är fel med handleden/handen snart så de kan åtgärda värken. Det börjar bli svårjobbat när handen och handleden gör att jag inte kan utföra mina arbetsuppgifter smärtfritt, det gör så fruktansvärt ont att om jag inte har mitt handledsstöd på mig så är det risk att jag tappar det jag håller i för att smärtan är så kraftig, värken kan mala på för att sen helt plötsligt bli extrem och halva handen och två fingrar domnar liksom bort rätt som det är.
Jag behöver även få klart med allt så jag kan skicka in papperen om arbetsskada till försäkringsbolaget, känns inte som nån idé att skicka in dem innan all undersökning och diagnos är klart, utredningen pågår ju som sagt var ännu. Det jag hoppas på är att det inte ska vara något större fel som kräver stora operationer, ortopeden som remitterade mig till magnetröntgen sa att man inte har så ont som mig ett år efter en mjukdelsskada (skelettröntgen visade inga fel) utan att något är fel, det kan enligt honom vara allt från något enkelt till att någon sena eller nerv är av, dessa skador kräver operation så det hoppas vi inte på för dels så med min sjukhusskräck betyder det något alldeles otänkbart dels så låter det som om det blir sjukskrivning och det har jag inte råd med, sjukpenningen är alldeles för dålig för att man ska ha råd med det.

Nej nu får det räcka för idag så...

SeYaa!!! //Katta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar