onsdag 25 juni 2014

Törs man stå för det...

Igår kväll landade jag i soffan framför TV:n. Ahh nya avsnitt av Morden i Midsomer jaa går alltid att glo på
När det var slut var inte jag trött nog att gå och lägga mig, kan ha att göra med att jag somna i soffan på eftermiddagen efter jobbet, men nåja.
Zappade så klart och landade på Özz Nujen (vet att jag felstavat) och låg och tittade, garvade åt hans skämt och tankarna satte igång.
Med en för j-lig RLS och astma gick jag sen och la mig. Varför jag nu gjorde det istället för att skriva av mig här. För er som vet vad RLS är fine för er andra är det RestlessLegSyndrome, jag kallar det för krypvärk och får det inte bara i benen tyvärr, det drabbar skuldror, armar och ben och värktabletter dövar det bara lite inte botar. Nåja det var inte det jag skulle skriva om.
Jag funderade på det Özz sa, det om medmänniska eller motmänniska. Han har ju rätt eller hur?! Antingen är vi för allas lika värde eller så är vi emot, vi är för eller emot jämlikhet dvs alla oberoende på kön, läggning etnicitet, religion mm rätt till lika lön på samma grunder, vi är för eller emot rasism. Och definitionen ryms ju i medmänniska med medkänsla och i motmänniska. 
Jag är ju hellre medmänniska än motmänniska. Vad känner ni?
Jag är väl också feminist då om jag använder Özz definition för jag tycker att om vi har samma utbildning, gör samma jobb lika bra så ska inte könet eller så spela roll utan vi har rätt till lika lön.
Är det att sticka ut hakan att hålla med Özz i det han sa?? Får man det i Sverige? Är det svenskt eller osvenskt?? Är det bara okej att garva och hålla med för att man sitter i publiken och ev blir filmad? Såg flera i publiken som såg obekväma ut men som upptäckte kameran och genast skrattade och applåderade. Det om nåt är väl sjukt - att vi inte törs stå för att vi höll med eller att vi inte höll med.
Inte vet jag men jag anser som Özz att vi måste tuffa till oss, vi måste våga välja att stå för nåt och inte bara jamsa med i blåsten. Behandla alla med respekt oavsett allt annat inskränkt. Vi är alla lika. Såg en bild på Facebook förut, en rad med människor utan hud och vet ni vad?! De såg alla likadana ut, lite olika längd bara men inget annat. 

Nåja med risk för att inte va okej för att jag håller på medmänsklighet så ses vi en annan gång...

SeYaa!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar