söndag 31 mars 2013

Gratängrecept och lite annat

Ja så sitter jag här med en stor kopp varm choklad och försöker sammanfatta lite igen då.

Påsken har kommit och snart gått och det har faktiskt varit en ganska bra helg med fint väder och till och med lite ork :)

Vi tömkörde Shiba för första gången häromdagen och det gick som vanligt med henne helt lysande, förstår inte hur en unghäst kan vara så otroligt lugn och oberörd och med på allt men är otroligt tacksam för det. Hon stod nästintill stilla på stallgången när jag satte på selen och sedan ställde in den, alltså jag ställde in svanskappa och allt med selen på henne och svanskappan runt svansen och hon bryr sig inte ett dugg. Så härlig häst att jobba med och jag är så glad att jag går unghästkursen på Pärlby Gård så jag får hjälp och vägledning den här gången, med Kalle var vi ensamma och allt gick ju bra tills vi kom till ridningen ;) den gick ju inte så jättebra - han avskyr att bli riden av alla utom lillmatte då förstås, som ju är alldeles för lång för honom nu.

Jag har även provat ett nytt recept på en kycklingrätt - det är en gratäng och jag tänkte skriva ner receptet här nu:


Kyckling och bacongratäng med creme fraiche
Ingredienser:

6 st kycklingfiléer
2 paket bacon
4 dl creme fraiche
3 dl matlagningsgrädde
1 dl riven ost (smakrik)
2 msk sweet chili sauce
2 st vitlöksklyftor (finhackade eller pressade, valfritt)
3 msk kycklingfond
1 tsk salt och svartpeppar eller efter behag

Gör så här:
Skär kycklingfiléerna och baconet i bitar, stek upp, salta och peppra.
Blanda creme fraiche, grädde, sweet chili sauce, vitlök och kycklingfond.
Lägg kyckling och bacon i ugnssäker form och häll blandningen över.
Täck hela ytan med den rivna osten
Grädda i ca 25 min i 200 grader.

Ät och njut :)

Nej nu har jag skrivit klart för denna gång hoppas ni tycker om gratängen, det gjorde vi.

SeYaa!!! //Katta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar