tisdag 19 maj 2015

Betäckning here we come

Jaha ja så var det bestämt och klart var och med vem vår Explosive skulle betäckas, bara den eländes brunsten som fattas...
Ja den fattades ju faktiskt när vi igår kväll åkte till Västerbo Stuteri utanför Heby. Jag hade beräknat att hon skulle gå i brunst som igår men icke då. Nu är ju ston funtade så att de kan fördröja brunst (har jag fått berättat för mig) om det är dåligt väder och vackert väder har vi inte så, visserligen var det lite sol igår förmiddags men det blåste kallt och det var förmiddagen det, eftermiddagen var grå och blåsig. Inte har det varit så bra idag heller så jag skulle inte tro att hon gått igång idag heller, har dock inte varit i kontakt med stuteriet ännu, borde nog ringa dem och höra hur det går för henne... Mm jag gör det direkt, återkommer snart...häpp blev inge klokare av att ringa, de har semindag imorrn så hon jag pratade med visste inte. Jaha bara att hålla tummarna då att hon ser till att gå i brunst så de kan inseminera snart.

Jag hade oroat mig lite för hur hon skulle bete sig när vi skulle lasta och lämna stallkompisarna men det hade jag inte behövt, hon var hur lugn som helst ja nästan lite ivrig faktiskt. Hon brukar bli lite otrolig när vi lämnar stallet och stänger dörren med kompisarna på insidan men hon brydde sig inte igår, lastningen brukar också va väldigt tvekande jag brukar få hålla emot när hon backat några gånger sen brukar hon nästan hoppa på transporten men igår backa/stannade hon bara en kort stund och sen gick hon lugnt med på utan något som helst stressmoment. Hon var som om vi skulle på löshoppning, enda gångerna hon varit positiv till transporten och lämna kompisarna.
När vi kom fram och lastade av var hon lika lugn som hemma och under resan. Vi fick ställa henne i en box men vi fick lov att byta box då boxgrannen, en stor fux med föl, inte ville ha någon granne. Vår lilla sessa var ju nyfiken på grannen och det blev ju inget bättre av så som sagt boxbyte och hon gick med lika lugnt och installerade sig, det fanns ju mat så helt klart var hon nöjd för det är då det bästa som finns det.

Jag tog kort hemma innan vi åkte och sen tog jag en bild på datorn som är kopplad till transportkameran som ni kan se är hon lugn och fin. Tog inga kort på stuteriet då jag glömde mobilladdaren hemma och min mobil behagade dö när vi kom fram.
Nåja der var lite om detta det nu är det dags att sluta för att börja förbereda skytteträning så till näst gång...

SeYaa!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar