söndag 17 maj 2015

Skyttedebuten - så gick det & ändrade betäckningsplaner

Jaha så var debuten i korthållstävlande gjord.
Jag känner att jag får vara nöjd med mitt första resultat, visst som tränaren säger jag kunde fått till några poäng mer om inte koncentration och ork sjunkit i slutet av mina 60 skott men jaja med träning kan det bara bli bättre. Jag fick ihop 556.7 med tioserier som följer: 91.0, 95.8, 99.6, 90.2, 87.7, 92.4 så som ni ser är serie 4 & 5 de sämsta. Tävlingsplatsen, Götlunda, låg jättefint och solen sken även om det blåste lite. Jag blev lite orolig dock när jag såg skjutvallen, den var ljust grön och jag trodde det skulle bli jobbigt åt ögat men det var tvärtom lättare att fokusera på tavlan, ja förutom när ögat började följa sädesärlorna som trippade omkring framför oss på gräset, de måste varit helt döva för de reagerade inte alls på vårt skjutande.
Så här fin vy hade jag och ni kan se den ena sädesärlan till höger bredvid vindvimpeln längst till höger
Allt som allt med resa, tävling och resultat är jag nöjd. Jag kom 3:a i Dam, okej vi var bara tre men ändå, det var bra musik och trevligt sällskap i bilen och de ansvariga på tävlingsplatsen var jättetrevliga.
Så till det här med betäckningen.
Vi är ju nybörjare och har fullt sjå att förstå allt runt detta och när stuteriet säger att de fixar allt så tror jag ju på det, jag är dock väldigt noga med att dubbelkolla och tur är väl det för jag skulle själv ringa hingsthållare/ägare och boka hingst och ingå avtal. Detta resulterade i att tänkta hingst blev utesluten, det visade sig att hingsten inte längre var godkänd för transportsperma (vilket de glömt uppdatera hemsidan med) och bara hade naturlig betäckning. Med tanke på var vi bor i förhållande till var hingsten står så var det alternativet inte på kartan.
Så det blev till att återigen gå igenom hingstar på hingstkollen och gå igen olika stuteriers hemsidor i jakten på en hingst som vid Blodbanken.nus testparning gav låg inavelskoefficient på fölet. Vi hittade en hingst på ett stuteri där det var fryssperma men inga priser angivna så jag ringde och frågade men den hingsten uteslöts då vi inte skulle ha råd med den. Det som hände vid samtalet var dock att stuteriägaren hade skött om Exans pappa Extrem för många år sen så han kände hennes stam väl och rekommenderade en av sina andra hingstar istället och vid koll mot blodbankens testparning visade det på en jättelåg inavelskoefficient på fölet så det blev bestämt att vi tar honom istället. Ny hingst istället för Gidde Palema blir Sinou Madrik och vi åker till Västerbo stuteri imorgon kväll med vår lilla prinsessa. Nu gäller det bara att hålla tummarna för att hon tar och blir dräktig och att hon får ett friskt fint föl om 11 månader.
Vi, jag och sonen, borstade, putsade och klippte svans idag. Sonen, Alex, och Exan har ett speciellt band, hon litar fullständigt på honom och han får borsta och putsa ansikte och öron utan minsta ryckning från henne, med oss andra är hon mer på sin vakt med ansiktet även om hon blir mer och mer avslappnad. Här lite bilder från putsningen
Nåja hon är inte så bra på att stå modell men vad gör det. Man blir, som ni ser, trött av att putsas och kratsas.

Återkommer när jag har mer att berätta och tills då...
SeYaa!!!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar