fredag 15 maj 2015

Foto, skytte och betäckning

Ja som ni ser av titeln blir det en salig blandning i dagens inlägg och jag börjar med skytte för att sedan gå vidare med foto och sist betäckning.

Utomhussäsongen för skytte är igång och jag har börjat träna korthåll igen, det gick sisådär på första träningen men nåja för att vara fösta gången ute i år så får det duga.
Häromdagen fick jag också min vapenlicens och kunde hämta mitt nyköpta gevär, det är inget värstinggevär men duger åt mig att ha till att börja med. Jag köpte mig en Anschutz 1903
På lördag gör jag min tävlingsdebut, då skjuter jag 60 ligg i Götlunda. Oj vad jag är nervös men det är väl normalt antar jag. Jag hoppas det går hyfsat i alla fall, att jag skulle skjuta jättebra förväntar jag mig inte även om jag vid första skjutningen med mitt eget gevär ökade min 20skottsserie från första träningen, ökningen är dock inte så speciellt stor men ändå en ökning.

Fotograferingen har legat nere en längre tid då jag inte haft vare sig ork, lust eller tid för att fota. Men under en längre tid nu så har jag börjat titta efter fotomål och ett av målen har varit att fota en svan som häckar i vassen i en sjö i Idkerberget. Jag fotade den och några änder idag men hade otur med vädret, det var alldeles för mycket sol ute, jag fick i alla fall till några bilder som jag anser får duga just nu. Nya får tas senare.
Här är några av dagens foton. Ni får gärna kommentera men då gäller konstruktiv kritik!

Nu över till detta med betäckning.
Jag och min dotter, Sandra, har varmblodet Explosive (kallad Exan) tillsammans, hon är e: Extrem och u: Fidji.
Just nu rids hon inte tyvärr, jag har en arbetsskada i vänster handled och inväntar ny operation (en redan gjord) och Sandra har opererat sitt korsband och har varit under rehab en längre tid, hon har även fått en diagnos på den obotliga skelettsjukdomen Fibrös Dysplasi som har behagat sätta sig bakom vänstra ögat och skapa pålagringar, detta har orsakat mycket smärta och nu även medicinering med en kraftig bromsmedicin som givit en del biverkningar. Allt detta har alltså legat till grund för att vår kära skrutta har gått i hagen och myst en längre tid, hon har inte mått dåligt av att stå tvärtom har hon blivit mycket tryggare och lugnare, hon tycker till och med om att kramas lite försiktigt emellanåt, allt på hennes villkor.
Vi, det vill säga Sandra och jag, har då funderat fram och tillbaka en tid om vi skulle försöka betäcka henne, vi har tänkt både hit och dit vad gäller hingst. Först funderade hon på en dressyrhingst men på grund av sjukdomshistoriken som orsakade att hon inte kunde rida gick hon en nybörjarkurs på Sundbyholms Travet, hon blev travbiten och ska fortsätta till hösten och gå mer travträning så då föll valet på att betäcka med en travhingst och hoppas på ett travämne, Exan själv var enligt det vi förstått inte något stjärnämne själv men hon har fin stam så vem vet.
Vi har ägnat många timmar åt att söka på hingstar och letat på alla möjliga sidor efter information om vad man ska titta på men till slut bestämde Sandra sig för att det vi skulle koncentrera oss på var att få en så låg inavelskoefficient som möjligt på fölet. Vi använde oss av Blodbanken.nu och gjorde avancerad testparning på deras sida med hingstar vi tyckte var intressanta, vi hittade hingstarna på Hingstkollen.se och provade sedan med dem en efter en. Vi är inte gjorda av pengar så vi valde bland de billigare hingstarna. Valet vi slutligen gjorde var Gidde Palema då en parning med honom gav en låg inavelskoefficient på fölet. Sen kom vi till det här med stuteri och det var likadant där, söka info och ringa och prata pris med mera men slutligen föll valet på ett stuteri som ligger nära vårt hem så vi inte behöver ha vår älskade skrutta för långt ifrån oss.
Vi har räknat på Exans brunst och om allt går vägen nu så kommer jag och min gubbe att köra henne till Björkbackens stuteri för betäckning på söndag och när de sedan anser att hon är mottaglig kommer de att inseminera henne och sedan få vi ta hem henne och återkomma för dräktighetskoll på dag 17 och 34. vi kommer naturligtvis att hålla tummarna för att det tar på första försöket då vi anser att det blir för sent att göra om vid nästa brunst, att göra senare innebär ju att fölet blir sent fött och vi vill inte ha en fölning långt in på sommaren. Jag återkommer med mer information om Exan och hennes kommande betäckning och (förhoppningsvis) dräktighet. Tills vidare får ni titta på henne när hon longeras med longeringshjälp för första gången.

 Tills nästa gång SeYaa!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar