lördag 16 februari 2013

Börjar komma ikapp med Digital bildbehandling

Som jag tidigare skrivit har jag ju av olika anledningar halkat efter lite med lektionandet på kursen Digital bildbehandling. En anledning till att jag inte hade så bråttom att börja se lektionsvideorna var att jag inte skaffat Photoshop CS6 men det har jag ju som jag skrev i går nu gjort så nu kan jag öva på det som tas upp i kursen.

Men nu är jag i alla fall igång med lärandet. Igår tittade jag, som jag skrev då, på lektion 1 som handlade om bild- och datorprogram, en väldigt intressant lektion. Efter den titten började jag redigera min pionbild och fick bort flugan, tanken är att jag ska fortsätta redigera bilden men efter att idag sett lektion 2 så finns en viss frustration, återkommer till det senare.

Nåja eftersom det inte blev någon tripp till MediaMarkt så tog jag tillfället i akt att fortsätta min ambition att komma ikapp i kursen så jag tittade på lektion 2 som handlade om RAW. Den här lektionen var väldigt intressant och gav mig en förståelse till inställningen på kameran att spara i RAW, hade den inställningen i början att kameran skulle spara i både RAW och JPEG men tog bort RAW eftersom jag inte förstod det. Men nu ska den inställningen tillbaka i kameran och bildbehandlandet ta fart på allvar =O)

Som jag nämde tidigare i inlägget så har en viss frustration infunnit sig vad gäller min pionbild. Jag kan nu tänka "Varför i fridens dar har jag inte sparat i RAW för? Då hade den ju kunnat bli än bättre ju?". Men det är bara att gilla läget och göra så gott det går och sen göra bättre nästa gång.
 
Den andra kursen Fotografi - Visuell Kommunikation har jag ju också halkat efter med men den får jag välja en annan dag att komma ifatt med, där är jag i alla fall igång med tittande på lektionerna, eller ja jag har lyckats göra första lektionen och lägga ut kommentarer på PingPong, alltid något ;0)

Ska försöka ta mig tid att fota lite framöver också, en del fotande är ju uppgifter i kursen men också börja ta bilder mer regelbundet och bli riktig vän med kameran. En ambition jag fick direkt efter kursstart, efter att ha läst några kommentarer från kurskamrater på PingPong, var att ta en bild varje dag och eventuellt starta en fotoblogg MEN på grund av olika omständigheter så har det inte blivit av. Kanske kan jag få ork och tid att ta upp den ambitionen igen framöver när det finns ork över efter jobbet.

Nej det får nog räcka för idag så ha en skön kväll och kanske blir det några bra låter på Melodifestivalen ikväll. Skämt åsido ~ ha en skön kväll allihop!!

SeYaa!!! //Katta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar