söndag 24 februari 2013

En dag i studiernas tecken

Har idag förutom att jag spelat på min nya mobil (det bidde en iphone5) suttit och gjort några av tillämpningsövningarna i kursen Digital bildbehandling samt tittat på lektion 3 som handlade om ljus. Jag är så imponerad av denna form av kurs, där man kan sitta och titta på lektionen på en video vilket gör det otroligt enkelt att föra anteckningar (man kan stoppa och starta som man vill) och stoppa för att prova de olika momenten i programmen.

Jag känner nu när det gäller just denna kurs att jag äntligen är helt i kapp, låg ju efter förut. Jag har hunnit göra tillämpningsövningar och ta bilder som jag testat de olika sakerna på och jag har faktiskt förstått vad jag gör och sett att jag har en enorm nytta av de olika momenten. Jag har också insett fördelarna med att fota i RAW när jag tar bilder som jag vill kunna bildbehandla en del, sportbilder eller bilder som inte kräver så mycket bildbehandling fortsätter jag ta i JPEG.

Tyvärr så ligger jag dock fortfarande efter i kursen Fotografi - Visuell kommunikation. Men då jag ju faktiskt är i fas med Digital bildbehandling finns ju förutsättningen att jag kan ägna en hel helg åt att bara komma ikapp även där - om jag läser i förväg på om det ska tas några bilder i tillämpningsövningarna för då kan jag ju ta de i samma veva som de till Digital bildbehandling.

Som jag skrev tidigare i veckan så var det semester och shopping i fredags och det var ju lite mer stressigt än jag tänkt. Det tog längre tid att lämna sonen hos kusinen, det skulle lastas med saker därifrån  i transporten som vi skulle ha med hem och sen upp till svärmor en snabbsväng för en kopp kaffe. Och med tanke på att vi kom iväg senare än beräknat hemifrån så hann klockan bli en hel del. Nåja det blev en del shopping i alla fall även om det vart lite hastigare än tänkt.

IKEA var ju i alla fall ganska snabbt avklarat då vi visste vad vi skulle ha, det som tog längst tid där var att stå i kö i kassan - 2 kassor öppna en fredagskväll var inte så jättesmart av IKEA enligt oss. Men men vi kom därifrån till slut och kunde fortsätta till MediaMarkt. Vi hittade en diskmaskin som vi ansåg dög åt oss och där priset var enormt överkomligt och sen så köpte ju jag mig då en ny mobil, en Iphone 5 blev det + ett fodral. Det jag glömde köpa dock var skyddsfilm till displayen på telefonen så det får jag göra på måndag =O)  och inte köpte jag nåt nytt kamerastativ heller, jag hittade helt enkelt inget som jag föll för, jag tyckte det var så skrangliga ben på en del och för högt pris på andra så jag letar vidare tills jag hittar ett jag gillar och så länge får det jag har duga.

Nej nu har jag gjort så mycket idag vid datorn så det får räcka. Lite spel på mobilen och lite TV-tittande innan det är dags att sova, imorrn är det öppning på jobbet och sen iväg och hämta son, hälsa på svärmor och shoppa lite med dottern så...

SeYaa!!! //Katta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar