fredag 28 december 2012

mellandagsjobbat & lite projekttänk...

Så har man lite semester då, långledig den här gången, börjar jobba igen den 7:e januari.

Jobbade igår dock, hade öppningspass så jag började kl. 6.30 och slutade kl. 14.30. Vi hade tre barn på hela dagen så det blev en låååång dag, konstigt ändå hur det är ~ när det är många barn känns det som om tiden går upp i rök, men när det är få så går det hur långsamt som helst. Nåja de barnen hade ju personaltäthet i alla fall, vi var två pedagoger på tre barn =O)

Jag passade på, när det var så lugnt, att skriva ut från våra barns projekt till dokumentation i alla fall, så nu kan vi starta upp nya terminen med att prata om projekten med barnen, pedagogisk dokumentation när det är som bäst, det är så härligt att höra hur barnen tänker och resonerar för för det mesta är det inte alls som vi vuxna tror. Ska bli kul att se vart det leder härnäst i projekten.
Någon som har några idéer man kan ge som förslag till barnen vad gäller bilverkstad och Spiderman??
Men bara som förslag om de behöver en liten knuff! För det är ju faktiskt deras intresse som styr vägen för projektet. Jag har en del förslag som jag kommit på mitt i natten och som jag diskuterat med min likatänkande kollega som även hon tänkt på en del samma som jag. Det som definitivt tar start i alla projekt från terminsstart är att det ska bli mer av barnens fotograferande i projekten, det de anser viktigt att fota i projekten är det ju lättast att de själva fotar och berättar om för oss. Borde vara självklarheter men är ändå inte vardag hos oss ännu, men vi är på väg dit i alla fall.

Tänk vad mycket enklare det vore just när det gäller att blanda in barnen mer i projektens dokumentation om vi inte oroade oss för ekonomiska bitar hela tiden. För det är ju så att om barnen har exempelvis kameran så finns ju risken att den går sönder och då måste vi köpa en ny och det anser vi för det mesta att "det har vi inte råd med" och så gör vi istället för att släppa in barnen som oftast kan tekniken mycket bättre än oss vuxna pedagoger. Nej jag ska försöka slänga sådana tankar i sopkorgen nästa år och verkligen njuta av att få ta del av barnens idéer och se det de vill att vi ska se i deras projekt. Jag skriver försöka slänga för att säga att jag ska göra det fullt ut är att lova för mycket för hur det än är så är jag även ekonom i botten och hur jag än försöker så tänker jag både som pedagog och ekonom.

Nej nu ska jag gå och se om dottern får till någon kladdkaka, hon är en rackare på att baka och jag äter alltid för mycket men men det är det värt =O)

SeYaa!! //Katta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar