lördag 15 september 2012

Specsavers

Usch vilken dag det varit. Jag har varit så arg så det brände i öron och kinder.

Men för att ta det från början ~
Jag var till Specsavers i Borlänge idag med mina nya glasögon som jag inte kan ha för jag blir yr, får ont i ögonen och i huvudet (på gränsen till migrän). 

Vad händer då? Jo först tar en väldigt ung tjej hand om mig och lyssnar på mitt ärende, slår på datorn och går sedan och hämtar en annan tjej som kommer och tar över. Vad gör hon då? jo hon försöker intala mig att jag kan ha glasögonen då det är den styrka som optikern ordinerat. Hon tar sedan de nya glasögonen och går till en maskin och kollar att styrkan i glaset är detsamma som står på datorn, kommer sedan och tar mina gamla glasögon (och då blir ju allt suddigt för de hade jag ju på mig), mäter även dem, går in till den optiker som finns på plats, kommer ut och värmer de nya glasögonen och gör nåt (just då vet ju jag inte vad) kommer sedan tillbaka och istället för att ge mig mina gamla sträcker hon fram de nya och säger "jag vill att du provar de här nu, jag har böjt om de eftersom dina gamla är böjda som en båge har jag gjort lika med dem här" mitt svar på det är "jamen herregud de gamla är ju flera år och har gått igenom både barn och hästar så självklart är de böjda. Det är ju en anledning till att jag behöver nya ju". Nåja jag provar väl i alla fall de nya med samma resultat som förut ~ problem med att fokusera och ögat börjar göra ont så jag säger det till henne. Hon börjar då fråga ut mig om hur jag provat de nya, när jag haft dem och så vidare. Jag börjar vid detta lag bli riktigt irriterad och sur. 

Till historien hör också att min älskade sambo var in i torsdags med dottern för att lämna tillbaka hennes nya glasögon (hon kan inte ha dem för hon blir yr och tycker att det känns som hela havet stormar). Han pratade då med en kvinna där om mina och begärde ut en kvittokopia, denna kvinna sa då att jag kunde ha samma problem som dottern med mina glasögon nämligen att det glas som använts är ett nytt tunnare och många med brytningsfel har det visat sig kan inte ha det utan måste ha det äldre lite tjockare glaset.

Jag berättar för expediten om vad kvinnan sagt till min sambo i torsdags för denna unga expedit som svarar mig "det finns bara ett glas så det tror jag inte kan vara felet" jag säger då till henne att "ja, inte vet jag vad som är fel men glasögon som jag inte kan ha vill jag inte ha". Hon lämnar mig då vid disken med ett kort "vänta här jag måste prata med XX (jag vill inte namnge optikern därav XX)" hon går iväg och pratar med optikern och båda kommer tillbaka.

Jag är nu vid det här laget riktigt arg för jag inser att de går inte med på att jag får lämna tillbaka glasögonen som jag inte kan ha fast de har regler som ger mig rätten att göra det.

Optikern läser nu på datorn och hävdar sen samma som den unga expediten, att det inte är något fel på glasögonen, de stämmer med det som står i datorn sen frågar hon mig om jag varit med om något liknande förut, "ja" säger jag "det har jag för många herrans år sen då det visade sig att mitt brytningsfel gör att jag inte kan ha bågar som är för små över ögonen (alltså själva glasdelen får inte vara för smal) men det gäller inte dem här då de är nästintill lika som de jag redan har och det kollades när jag valde båge". Jag berättar även för optikern om vad den kvinnliga expediten sagt till min sambo i torsdags varpå optikern säger "det har jag aldrig hört talas om, det är det glas vi alltid använder så det kan det inte vara" arg som jag är känner jag att nu får det f-n vara nog så jag säger "ja det spelar ingen roll, jag vill inte ha glasögon jag inte kan använda" då lägger den f-n:s optikern huvudet på sned och säger "jamen det förstår vi så väl" och med en röst som om jag vore korkad eller hade fel få förståndet grrrrrrrrrr vad ilsk jag är vid det här laget. Nu tar den unga expediten till orda igen och säger att optikern som gjort undersökningen får kolla igen och att "före det kan vi inte göra något. Så gör vi här" (vafan!!! har de aldrig lärt sig om ångerrätten de själva hävdar att alla kunder har).

Vid det här laget är jag så arg så det bränner i öron och kinder så jag ger upp mina försök att få de att fatta att jag inte vill ha glasögonen. Jag ringer älsklingen som får kolla det datum de j-vla idioterna föreslår och tar den tiden. Jag får ta fighten med optikern jag hade första gången, förhoppningsvis så är han klokare än de, om inte så bättre kundorienterad. Fattar det inte att detta är något som jag kommer prata om med andra??? Det ger dålig kred att inte ta tag i och fixa till på en gång utan hävda att jag har fel om att jag inte kan ha glasögonen.

Nej nu känner jag att jag hettar till igen så nu ska jag sluta och gå och titta på TV med älsklingen.

SeYaa!!! //Katta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar