fredag 29 november 2013

Glöggfest och släktforskning


mmm ni ikväll är det glöggfest med kära kollegor, ska bli roligt att träffa dem och ha trevligt. Fest ja det låter så stort så stort, det är ett gäng kollegor som traditionellt träffas hemma hos en kollega varje år och äter och fikar lite gott ihop, en del har lite alkoholhaltig glögg i sitt glas eller en öl och de som inte vill ha alkoholhaltigt dricker alkofritt. Ja och så har vi julklappsutdelning också då förstås, alla köper med en julklapp och lägger i säcken och sen delas de ut på kvällen, inga namn på utan man kan få vems som helst eller till och med sin egen :0) Har känt mig lite hängig i ett par dagar så förhoppningsvis piggnar jag på mig lite av att få skratta ikväll.

Släktforskningen väntar på papper från riksarkivet men man letar ju ändå lite information på nätet. Har varit in och läst lite på en sida där det står lite om Ösel och jag och dottern skrattade som bara den när det stod om humorn som finns där, den är VI i ett nötskal. Det stod ett exempel på skämt och så här stod det
"Varför ler alltid folket på Dagö när det åskar och blixtrar på Ösel? De tror att de blir fotograferade."
HAHAHAHA både jag och dotter garva som bara den, är vi lite sjuka i huvet? ja alldeles säkerligen och ja det är som med engelsk humor - antingen älskar man den eller så fattar man den inte.
Här är några bilder från Ösel, visst verkar det fint där?!
Kultur på Ösel (Saaremaa)Kultur på Ösel (Saaremaa)

Hämtade bilderna på en sida som handlar om Ösel och deras kultur, för att komma dit klicka på här

Vad gäller släkt som eventuellt finns där kommer jag inte någon vart förrän jag får mer information om närmsta släkt det vill säga Hilda Raig (min farmor, gift Sellberg i Sverige) och Endel Raig (min far). Förhoppningsvis ska informationen från riksarkivet leda mig framåt men jag räknar med att få kontakta myndigheter i Estland för att komma vidare sen. Jag undrar vilka man kontaktar där? Någon som har något tips? Hjälp gärna till för detta är VIKTIGT för mig och mina barn!

Nej nu ska jag gå ner och fika och umgås med sonen lite innan jag ska iväg på min glöggfest.

SeYaa!!!

#glöggfest #släktforskning #genealogy #ancestry #myheritage #saaremaa #ösel #estland #fest # kollegor #humor #party #picture #photo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar