onsdag 27 november 2013

Mystik i släktforskningen och några av mina foton

Lycklig snäcka
Jaha så är jag inne på fjärde sjukskrivningsveckan då och har trååååkigt som tusan. Jag är jätteöm i handen och fingrarna känns svullna, när jag använder handen till något så kommer värken inom kort och det är INTE skönt alls. Jag hoppas att det ger med sig och att det tillhör läkprocessen för som det är just nu har jag svårt för att förstå hur jag ska kunna jobba med barnen om två veckor. Hur ska jag kunna lyfta barn eller annat på jobbet, kunna hjälpa dem att klä på sig när jag knappt klarar av att fixa min egen klädsel och exempelvis dukning. NÅJA det går förhoppningsvis över inom kort och jag är fix och färdig för jobb den 9:e december. Ska ju på återbesök hos ortopeden den 4:e så vi får väl se hur hon tycker att det gått.

Nä nu lämnar vi det tråkiga ämnet och pratar annat intressant och roligt istället.
Kreativ samling

Min släktforskning har ju stått still lite grann vad gäller min biologiska faders sida men nu börjar det nog ljusna lite. Fick ju veta av riksarkivet att jag skulle skicka in ett släktskapsintyg för att få ut de 26 sidor de kopierat ur min farmors och faders dokument.
Intyget kom igår och ska postas ikväll. Det stod i e-mailbrevet från riksarkivet att man kunde skicka det elektroniskt (alltså skanna in och skicka med mail) men jag har ingen skanner så jag tänkte faxa in det via sambons jobb så jag skickade det med honom idag. Vid samtal med personen på riksarkivet för att ta reda på vart jag kunde faxa  fick jag veta att han inte ville att jag faxade utan skickade med vanligt post istället om jag inte kunde skanna in, så det blir till att posta istället. Hmmm vad är skillnaden mellan att skanna in ett dokument och att faxa? Borde väl gå lika bra egentligen men men okej då jag postar det väl ikväll då när sambon kommer hem med det igen.
Det lät lite spännande att de kopierat 26 sidor och att det är så känsligt att jag måste skicka släktskapsintyg för att få ta del av dessa sidor. Så här stod det i mailet, OBS att jag har tagit bort fars namn och satt in XXX istället:
"Med hänsyn till vissa känsliga uppgifter i XXX medborgsskapsakt från 1959 är det önskvärt att få ett släktskapsintyg som visar att din far är avliden och att du är hans dotter."
Visst låter det spännande!!! Nu blir det en spänd väntat på att det rekommenderade brevet ska komma och jag får läsa dessa 26 sidor. Tänk om det inte står något intressant alls utan bara en massa mumbojumbo som inte alls är spännande eller mystiskt eller ens intressant för att komma vidare i släktforskningen. Tänk om det är 208 kr rakt ner i sjön, alltså bortkastade pengar?! ARGH hemska tanke. Jag har inte råd med sådana utsvävningar nu när jag är sjukskriven, inte i vanliga fall heller, har ju verkligen "tagit mig råd" med detta. Hoppas verkligen det är nåt som är användbart. Se nu målar jag FAN på väggen igen. Varför gör jag det? Vad som än står är det ju något som jag inte vet sen tidigare och då är det väl ändå intressant eller hur?! Min dotter är lika nyfiken på detta hon som jag och jag tror även min mor, fast de varit skilda sedan 1974, är nyfiken på vad det står om denna man. Ingen av oss vet ju speciellt mycket om denna man förutom att han är far till mig och mina bröder, var en usel make och fader och dog på grund av sin alkoholism och hjärtfel.

MumboJumbo
Övergiven
Rosa själ

Hopp om kärlek

Kommentera gärna mitt inlägg! Vad tyckte ni om bilderna? Vad tyckte ni om själva inlägget? Vad tycker ni jag ska skriva om?

Nej nu ska jag gå ner och fika med min son som är hemma och är sjuk men innan jag går kan jag tipsa om en ung kille som börjat skriva noveller. Jag har lagt en länk i ett tidigare inlägg men här kommer länken igen:
nattstad.se/sebbestune
Jag kan även tipsa er om att gå in och läsa min dotters blogg:
www.forgivesmile.com

SeYaa!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar