tisdag 17 april 2012

En dag i vattnets tecken

Ja idag blev det en intressant dag må jag säga.
När jag kom till jobbet visade det sig att den ena avdelningen haft en rejäl vattenläcka och fått stänga för vidare åtgärder, det hade visst varit rejält med vatten på golven när en av pedagogerna steg in i morse. 

Den vattenskadade avdelningens barn är nu delad mellan den avdelning där jag jobbar och vår grannavdelning. Då det blev snabba puckar att bestämma att slå ihop avdelningarna så blev det rätt mycket runt frukosten så istället för att börja kl. 8.30 gick jag in och hjälpte till på avdelningen direkt kl. 8 (jag är ju ändå på plats då jag skjutsar sonen till skolan till den tiden) vilket visade sig bra då jag inte hade några barn till kl.17.30 för då kunde jag ju sluta kl.17 istället. Enligt det senaste jag hörde så kommer denna vattenskada inte att vara åtgärdad i en snabbvändning så den avdelningen kommer att kampera ihop med oss ett tag, vilket jag faktiskt tycker är lite roligt, inte att de fick en läcka men, att vi får en chans att vara tillsammans och jobba ihop. Vi får ju nu en möjlighet att se hur "den andre" jobbar och kan dela idéer och tankar med varandra direkt. Visst tar vi del av varandras tankar och idéer annars också men då är det mer abstrakt, det sker ju genom diskussioner på möten och nu är det direkt, in livemode, så att säga. Kan vara både på gott och ont men vi måste väl i alla fall i första hand se det som en chans att få ut något bra av det. Och inte nog med att vi pedagoger får denna möjlighet ~ våra barn får också en möjlighet att lära känna varandra på ett annat sätt, inte bara genom utegårdens lek och gemensamma aktiviteter utan i det vardagliga.
Vi skulle på min avdelning ha haft avdelningsmöte ikväll men vi beslöt efter dagens händelser att vi tar det på torsdag istället. Ser fram emot det mötet och att få ta del av hur de tänker om den här händelsen och möjligheten. Ser de det också som en möjlighet?

Detta med friskvård på jobbet är ju som en del vet inte så bara när man jobbar inom förskolan. Säkert inte inom andra områden heller för den delen men nu jobbar ju jag i förskolan. Friskvård ska ju om jag förstått det rätt kunna tas ut på arbetstid för att förebygga ohälsa, man ska kunna välja på att ta ut en timme i veckan eller en friskvårdspeng. Men hur hittar man den tiden inom förskolan? Vi kan ju inte bara bestämma att på onsdag kl. 13 ska jag ha min friskvårdstimme och gå på gym eller gå och få massage eller nåt. Vi måste få det att fungera i verksamheten och med alla sparkrav som finns inom vård och omsorg så finns det ingen möjlighet att stoppa in extra personal för att täcka upp en friskvårdstimme. Jag är nu inte heller en sådan som springer på gym eller andra kostsamma inrättningar som man har rätt att ta ut i friskvårdspeng så det vore ju för mig mest intressant med en friskvårdstimme om jag nu ska ha friskvård eller hur?!
Men jag och en kollega har funderat på en annan lösning. Vi har ju varit med i en kampanj på Tappa.se tillsammans med andra kollegor, vi har stegräknare och fyller i vår dagliga stegsumma på Tappa.se och där omvandlas det i km. nu sist gick vi till Sälen. För mig och min kollega är detta en bra morot att gå det där lite extra varje dag. Vi har varit med förut också på sådan här kampanj och även då fick vi en bra morot och märkte att vi gick mer och faktiskt mådde lite bättre, MEN sen när kampanjen är över och kampen är slut så faller man in i den gamla vardagliga lunken igen och pratar om nästa gång det kommer en sådan här chans. Ja ni förstår hur jag menar, det är helt enkelt latmasken som kryper tillbaks och gör det bekvämt för sig i oss. Men nu är det ju så att på Tappa.se pågår alltid en kampanj och nu tänkte vi som så att varför inte ha det som friskvård, att vara med på detta hela året istället för ett par månader varje vår?! Så vi har beslutat att vi ska höra om man kan få ta den årliga avgiften (medlemsavgiften) på Tappa.se som friskvårdspeng istället och fortsätta gå genom att delta i dessa kampanjer året igenom. Det är faktiskt motiverande att ha ett mål och se om man kan göra lika bra ifrån sig som andra. Vi får se hur det går med detta men det är ju i alla fall en intressant idé.


Nej nu ska jag sluta skriva och gå och ge min älskade hund kvällsmat och sedan sitta och titta lite TV med älsklingen innan det är dags för nattinatti för imorrn är det morgonpasset som gäller. SeYaa!! //Katta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar