lördag 21 april 2012

Vila i frid och lite annat...

Taget snett upp i himlen en halvsolig dag
Förmiddagen var inte kul alls, det slutade med att jag var sur, förbannad och allmänt irriterad på min sambo och mig själv med kan jag säga så här i efterhand. Jag skriver mer om det längre ner. Men ni vet hur det är ~ även en blå himmel har mörka fält =O)


Jag var ut och gjorde stallet och gick sedan in och satte igång med tvätt och disk och käkade lite sen la jag mig faktiskt på sängen i lilla rummet och läste Vila i frid av Sofie Sarenbrant. Vad tyckte jag då om boken, hmmm...
Jo boken var bra om än inte så där kittlande thrilleraktig som jag älskar men det kan bero på mitt sinnestillstånd också så.
Boken var inte förutsägbar i vem som var mördaren, för det handlar ju faktiskt om mord i boken och inte bara ett utan fler stycken, och det är viktigt i en sådan här bok att det inte blir förutsägbart för då blir det bara "för att" man läser klart. Miljöbeskrivningarna i boken var suveräna, de skapade verklighetstrogna bilder i hjärnan medan man läste och det ökar intresset att läsa vidare då man kan få en känsla av att ha varit där. Sarenbrants sätt att mixa huvudkaraktärernas yrkesroll och privatliv gör att boken blir extra intressant och svår att lägga undan, man vill se hur det går för personerna, deras liv berör en på ett sådant sätt att om man lägger bort boken fortsätter man, i alla fall jag, att grunna på hur det gick för dem. Även om jag tyckte väldigt mycket om även denna bok av Sarenbrant så kan jag känna att slutet inte var så bra som på de andra, det kändes som om det fanns ett par möjliga slut och det blev det ena vilket i sig ju då är lite förutsägbart och det är inte kul, detta till trots så är boken i sin helhet jättebra och väl värd att läsa precis som hennes andra böcker.
Ett slut som inte är som de andra är okej så länge boken i sig är bra till skillnad från en bok av en av mina andra favoritförfattare där hela boken var kass och jag läste till slutet i hopp om att det skulle blir bättre och det inte blev det. Nu ser jag fram emot när Sarenbrant kommer ut med någon ny bok som jag kan läsa. Har ni något tips på någon författare som är lika bra som Läckberg, Sarenbrant eller Larsson så skriv gärna en kommentar, jag vill så gärna ha något bra att läsa. Om ni tänker skriva Mankell så nej gör inte det, jag har försökt läsa honom men klarar inte riktigt av det, vet inte varför men han skriver inte så det tilltalar mig.

Appropå förmiddagens irritation så ~Jag vet att min älskling har det jobbigt med allt runt hans pappa. Han är inte någon öppen bok och släpper inte in vare sig mig eller barnen i hur han mår men det fattar väl vem som helst att man inte mår bra MEN det betyder inte att man kan bete sig hur som helst och alla ska vara glada och trevliga och bara säga okej! Jag vet också att jag inte är så lätt att ha att göra med när mitt humör börjar ta vid så jag var säkerligen inte oskyldig själv heller så... men sur, irriterad och förbannad var jag i alla fall när jag gick ut i stallet och mockade och blandade foder, så sur och eländig att jag bara fräste när gubben meddelade att han och sonen skulle åka. Sonen var överlycklig över att han skulle få leka med sin älskade kusin och gubben skulle till sin mor och de skulle upp till sjukhuset och besöka pappa/svärfar/farfar själv skulle jag vara kvar hemma, självvalt helt och hållet. Jag skulle ju ändå inte följt med upp till sjukhuset så vad skulle jag ha sysselsatt mig med, suttit i en lägenhet alldeles själv eller? ähh inte min grej precis, inte sjukhus heller som de som känner mig vet, känner ångesten komma bara jag tänker på det, usch och jag vet att det kan uppfattas som egoistiskt att inte följa med men tids nog måste jag till sjukhus och det är inte något jag väljer frivilligt i något läge. Men nu är jag lugn och sansad igen efter en hel dag med mig själv och en god bok =O)

Jag tänkte lägga in några bilder som jag tagit och som jag är hyfsat nöjd med, det är även jag som tagit bilden på himlen högst upp och den är väl okej men med något coolt filter kunde den varit ännu bättre. Kommentera gärna! Tips om hur man kan ta superbra bilder tas tacksamt emot!!!
En sten som ser ut som ett hjärta
En liten knopp med hopp om vår
Närbild på Pias öga
Trädsvamp
 Nej nu SMS:ade min älskade son att de är på hemväg så nu ska jag sätta på lite fika tills de kommer hem. SeYaa!! //Katta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar