onsdag 11 april 2012

så var veckan igång igen då...

Eller ja det är ju mitten av veckan kan man säga, det är ju faktiskt onsdag redan även om det känns som veckan precis börjat på grund av att måndag var en röd dag.

Jag jobbade som vanligt en onsdag morgonpasset, men idag började jag inte förrän kl. 6.30 så jag hann till och med duscha i morse, gubben hade inte bytt tid så jag hade GOTT om tid på mig vilket i och för sig är väldigt bra när det gäller mig ~ jag har ju en ganska lång vakningssträcka så...
Det var inget roligt väder idag men vi hann ändå med att vara ute och bli blöta =O) tur det finns torkskåp! Måste nog försöka sopa ur torkskåpen någon dag för jisses vad sand det börjar bli i botten på skåpen, det är nog snart sand för en mindre sandlåda där inne.

Sonen är fortfarande sjuk, det är en evinnerligt dryg och segdragen förkylning han åkt på, men han hostar midre nu i alla fall så nu ska bara febern ge med sig också. Stackarn är så trött på att vara hemma och vara sjuk, han hade sett fram emot att kunna gå på fritids imorgon men så visade termometern på 38grader och då blir det inget av med det, pappsen och jag får dela på VABen då ingen av oss kan vara hemma hela dagen. Han har missat sin fotbollsträning vid 3 tillfällen nu och det är inte populärt, han klagade förra veckan på att han missade båda då och nu missade han idag också fast det tror jag han glömt för han har ännu inte klagat över det, men när han kommer på det blir han en aning deprimerad, han älskar sin fotboll så stackarn måste blir frisk snart så han kan träna igen.

Dottern är fortfarande i Göteborg och verkar inte tänka komma hem någe tidigare så det blir väl fredag då. Har hon ingen förståelse alls för att det blir jobbigt för en gammal mamma att vara utan sin älsklingsdotter så länge? Hur i hela friden ska det blir när hon flyttar till Luleå och börjar högskolan där om ett år eller så? Om det nu blir Luleå då, men oavsett vad det blir så lär det ju inte blir här i närheten. Nåja dessa avstickare som till Göteborg kan väl vara en bra inkörsport för oss föräldrar att börja klippa våra band lite grann då, men det måste vara tillåtet att sakna sin lilla skruttgumma =O) vi har ju ändå ägnat 18 år ihop så så lätt ska det väl inte vara heller att vara utan. Den som saknar henne mest är nog ändå hennes katt Lexi. Han sover ju tillsammans med henne varje natt i hennes säng och nu är hon inte hemma, han går upp med sonen på kvällen och gosar en stund sen går han in i hennes rum och kollar om hon är där sen går han ner och jamar och tittar i alla rum och sen upp igen. Håkan berättade att han sett honom sovandes i soffan här nere häromnatten och idag på dagen så hoppade han upp i soffan, kröp in under täcket som ligger där och sen kröp han upp så bara huvudet stack ut och somnade med täcke på sig. Jissenamen vad söt han var, jag fotade med mobilen så kvalitén är nog lite si och så men den bilden får ni se en annan gång för jag hittar banne mig inte kabeln till telefon så jag kan överföra bilden till datorn. Hmm måste messa dottern och fråga om hon vet var den befinner sig.

Har även varit tillbaka till jobbet ikväll då vi hade avdelningsmöte. Det var ett väldigt givande och roligt möte, som vanligt, kan inte vara så mycket annat med så roliga och härliga kollegor. Vi gjorde dokumentationsmappar att hänga i hallen så att barnen tillsammans med kompisarna, föräldrarna och oss pedagoger kan gå tillbaka och reflektera och diskutera vad vi gjorde. Vi gjorde en mapp över skogsbesöken under vinterhalvåret och började på två till som tar vid där vintern tar slut ~ vi kallar det barmarkssäsong. Sen hade vi reflektion över temat Spår i skogen och det var riktigt roligt att i reflektion upptäcka vad barnen upptäckt och hur mycket vi tagit till oss av det hela. Vi kom på att faktaböcker är något som barnen tycker om och under temats gång var de faktaböcker vi har på avdelningen ständiga följeslagare med våra skogsbarn, de tittade i dem, diskuterade och utforskade både själva, tillsammans med kompisarna och med oss pedagoger. Vi borde nog skaffa fler faktaböcker inom fler områden så att barnen kan få utforska fler områden på det viset, men det gäller ju att hitta faktaböcker som inte är för krångliga utan på en alldeles lagom nivå. Dags att leta på loppisar och andra intressanta ställen efter faktaböcker till barnen!

Nej, nu ska jag spela lite på Facebook innan jag går och slötittar lite på TV eller om jag börjar läsa boken Vila i frid av Sarenbrant som kom med posten idag, fast börjar jag läsa ikväll är boken slut i natt, kanske bäst att vänta med att börja tills imorgon hmmm beslut beslut beslut..... SeYaa!! //Katta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar